Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Δημήτρης Μυταράς, Νηρηίδες

Πίνακας Νηρηίδες του Δημήτρη Μυταρά

Το έργο Νηρηίδες του Δημήτρη Μυταρά είναι μια ζωγραφική απόδοση τριών αρχαιοελληνικών έργων γλυπτικής. Οι ελληνικές αρχαιότητες αποτελούσαν ιδιαίτερα αγαπητό θέμα για τον σημαντικό Έλληνα ζωγράφο και δάσκαλο Δημήτρη Μυταρά. Η αφαιρετική διάθεσή του και οι εξπρεσιονιστικές επιρροές είναι διάχυτες στα έργα του.

Το έργο Νηρηίδες του Δημήτρη Μυταρά είναι μια σύνθεση που χωρίζεται σε 3 διακριτά τμήματα. Κάθε τμήμα απεικονίζει ένα άγαλμα μιας Νηρηίδας πάνω στη βάση του. Ο Μυταράς κάνει μια απόπειρα ζωγραφικής απόδοσης έργων γλυπτικής.

Το φόντο που πλαισιώνει τα εικονιζόμενα γλυπτά είναι ουδέτερο, χωρίς κανένα επιπλέον στοιχείο. Έτσι, ο καλλιτέχνης τονίζει αποκλειστικά την παρουσία και τη σημασία των αγαλμάτων. Μέσα από την αέρινη υπόσταση που τους δίνει, κατορθώνει περίτεχνα να αποδώσει τον συμβολικό τους χαρακτήρα.

Στον πίνακα κυριαρχεί το έντονο σχέδιο και τα καθαρά και δυνατά χρώματα. Τα χαρακτηριστικά αυτά υπογραμμίζουν τις εξπρεσιονιστικές επιρροές του καλλιτέχνη.

Λίγα λόγια για τη ζωή του

Ο Δημήτρης Μυταράς (1934-2017) γεννήθηκε στη Χαλκίδα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους του τον Σπύρο Παπαλουκά και τον Γιάννη Μόραλη.

Από το 1961 έως το 1964 συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε μαθήματα σκηνογραφίας στην École nationale supérieure des Arts Décoratifs και διακόσμησης εσωτερικών χώρων στο Institut National des Métiers d’Art.

Το 2008 εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και τιμήθηκε με το παράσημο «Ταξιάρχης» του Τάγματος του Φοίνικα. Την ίδια χρονιά, ο Δήμος Χαλκιδέων του απένειμε το χρυσό μετάλλιο της πόλης.

Εικαστικές επιρροές

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Μυταράς, επηρεασμένος από την κατάλυση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, στράφηκε προς τον κριτικό ρεαλισμό, με χρήση φωτογραφικών ντοκουμέντων και έργα περιορισμένης χρωματικότητας.

Η ζωγραφική του δέχτηκε στη συνέχεια την επιρροή της αφαίρεσης και εξελίχθηκε σε έναν συνδυασμό εξπρεσιονισμού και νατουραλισμού.

Αγαπημένα θέματα και τεχνοτροπία

Στο μεγαλύτερο μέρος του έργου του Δημήτρη Μυταρά η θεματολογία είναι ανθρωποκεντρική και συχνά προσωπογραφική.

Οι ελληνικές αρχαιότητες αποτελούσαν θέμα ιδιαίτερα προσφιλές στον ίδιο, γι’ αυτό και πολλοί από τους πίνακές του αναπαριστούν αρχαιοελληνικά έργα. Συχνά τα τοποθετούσε σε ένα πιο σύγχρονό περιβάλλον.

Το σχέδιο δεν είναι απλό δομικό στοιχείο της σύνθεσης, αλλά βασικό μέσο έκφρασης. Η αφαίρεση, η γραμμική ελευθερία και οι χρωματικές εντάσεις συνυπάρχουν με την οξυδερκή παρατήρηση.

Η έμφαση στις εικαστικές ποιότητες φανερώνει τη βαθύτερη σχέση του Μυταρά με τις παραδοσιακές αξίες της ζωγραφικής.

Ένας σημαντικός δάσκαλος

Από το 1964 έως το 1972, ο Δημήτρης Μυταράς δίδαξε εσωτερική διακόσμηση στο Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο. Το 1977 εξελέγη καθηγητής Ζωγραφικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου και δίδαξε έως το 2001.

Οι Νηρηίδες στην αρχαία ελληνική μυθολογία

Στην ελληνική μυθολογία, οι Νηρηίδες ήταν θαλάσσιες νύμφες, κόρες του Νηρέα και της Ωκεανίδας Δωρίδας.

Ως εγγονές του Ωκεανού, είχαν τη δύναμη να δίνουν ανθρώπινη μορφή σε καταστάσεις και χαρακτηριστικά της θάλασσας. Τάραζαν και γαλήνευαν τα νερά όποτε το επιθυμούσαν, γι’ αυτό και τις λάτρευαν ως θεές της ήρεμης θάλασσας.

Περήφανες για την αθανασία τους και ξακουστές για την ομορφιά τους, οι Νηρηίδες δεν επέτρεπαν σε θνητές να συναγωνίζονται τη γοητεία τους.

Το έργο Νηρηίδες του Δημήτρη Μυρταρά βρίσκεται αναρτημένο στο ισόγειο του κτιρίου της Alpha Bank, στην οδό Πανεπιστημίου 45 στην Αθήνα.

Μπορείτε να το επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας.