Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Γιώργος Κοσμαδόπουλος, Τοπίο

Τοπογραφία του Γιώργου Κοσμαδόπουλου

Η ελαιογραφία Τοπίο του Γιώργου Κοσμαδόπουλου αναδεικνύει ξεκάθαρα τις επιρροές που δέχτηκε ο καλλιτέχνης από το ρεύμα του μεταϊμπρεσιονισμού και την εικαστική ομάδα των Ναμπί, που υποστήριζε την πρωτότυπη και ευρηματική έκφραση. Η τοπιογραφία είναι αγαπημένο θέμα του Κοσμαδόπουλου και καλύπτει μεγάλο μέρος του έργου του.

Ο πίνακας Τοπίο του Γιώργου Κοσμαδόπουλου συνδυάζει αρμονικά τους ψυχρούς γαλαζοπράσινους τόνους των δέντρων και του υδάτινου στοιχείου.

Την εικαστική επιφάνεια του έργου χαρακτηρίζουν:

  • Τα έντονα περιγράμματα που αγκαλιάζουν τις φόρμες.
  • Τα πλακάτα, δηλαδή ατόφια, χρώματα.
  • Η έντεχνη απουσία της προοπτικής που δίνει ένα δισδιάστατο, αφαιρετικό εικαστικό αποτέλεσμα.

Το έργο είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της γόνιμης αφομοίωσης των μεταϊμπρεσιονιστικών διδαγμάτων και της φιλοσοφίας των Ναμπί από τον Κοσμαδόπουλο.

Λίγα λόγια για τη ζωή του

Ο Γιώργος Κοσμαδόπουλος (1895-1967), γνωστός και με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Cosm», γεννήθηκε στον Βόλο. Σπούδασε ζωγραφική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Λειψίας στη Γερμανία και την Ακαδημία Grande Chaumière του Παρισιού.

Το 1926 παρουσίασε για πρώτη φορά έργα του σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το 1936 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα. Την ίδια χρονιά τιμήθηκε με το Αργυρό Μετάλλιο της Διεθνούς Εκθέσεως του Παρισιού.

Ήταν μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ). Συμμετείχε σε διάφορες προοδευτικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες στην Αθήνα, όπως στην ίδρυση του «Ατελιέ» με τον ζωγράφο Περικλή Βυζάντιο και άλλους.

Εικαστικές επιρροές

Το καλλιτεχνικό ύφος του Γιώργου Κοσμαδόπουλου κινήθηκε ανάμεσα στον:

  • Ρεαλισμό
  • Ιμπρεσιονισμό
  • Μεταϊμπρεσιονισμό
  • Εξπρεσιονισμό

Στα έργα του διαφαίνεται επίσης η σημαντική επιρροή που δέχτηκε ο ζωγράφος από την avant garde καλλιτεχνική ομάδα Ναμπί της Γαλλίας.

Αγαπημένα θέματα και τεχνοτροπίες

Προσφιλείς θεματικές για τον Γιώργο Κοσμαδόπουλο ήταν οι:

  • Ηθογραφικές συνθέσεις
  • Προσωπογραφίες
  • Τοπιογραφίες

Στις προσωπογραφίες, ο Κοσμαδόπουλος επέλεγε ένα ρεαλιστικό λεξιλόγιο. Αντίθετα, στις τοπιογραφίες του κυριαρχούν στοιχεία της ζωγραφικής της υπαίθρου. Στα έργα του συνδύαζε τις μικρές κοφτές πινελιές των ιμπρεσιονιστών με τις έντονες χρωματικές αντιθέσεις των εξπρεσιονιστών.

Η ομάδα Ναμπί

Η καλλιτεχνική ομάδα Ναμπί, που επηρέασε τον Γιώργο Κοσμαδόπουλο, προήλθε από το ρεύμα των μεταϊμπρεσιονιστών, avant garde καλλιτεχνών που καθόρισαν τις εικαστικές τέχνες στη Γαλλία το 1890.

Η λέξη «Nabi» σημαίνει προφήτης στα εβραϊκά και τα αραβικά. Τα μέλη της ομάδας επιχείρησαν να γίνουν «προφήτες» μιας νέας αισθητικής, που θα ήταν η απαρχή μιας ιδιαίτερης μορφής της αφηρημένης τέχνης.

Οι Ναμπί ήταν ένθερμοι υποστηρικτές της πρωτότυπης και ευρηματικής έκφρασης, και απέκλιναν από την αισθητική της ρεαλιστικής απομίμησης που πρωταγωνιστούσε εκείνη την εποχή. Στη ζωγραφική τους κυριαρχούσαν:

  • Τα απλοποιημένα σχήματα
  • Οι πλατιές επιφάνειες
  • Τα ζωηρά χρώματα

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank δεν είναι ανοικτή για το κοινό. 

Μπορείτε να την επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας