Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Αρχική / Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank / Τα έργα τέχνης μας / Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Jinpachi Mishima

Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Jinpachi Mishima

Γραφιστικό σχέδιο που απεικονίζεται ο γίγαντας Jinpachi με χέρια-φτερά αεροπλάνου, πόδια-άρματα μάχης και γενειάδα.

Το έργο Jinpachi Mishima του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου είναι μια ψηφιακή εκτύπωση με θέμα τον ομώνυμο φανταστικό χαρακτήρα της σειράς βιντεοπαιχνιδιών Tekken. Ο Παπαμιχαλόπουλος είναι ένας σύγχρονος Έλληνας καλλιτέχνης. H συνειδητή παλινδρόμηση ανάμεσα στη λόγια τέχνη, τα ιαπωνικά manga και τα αμερικανικά κόμικς χαρακτηρίζει το σύνολο της τέχνης του.

Ένα έντονα δυναμικό σχέδιο

Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος στο Jinpachi Mishima διαχειρίζεται ένα έντονα γραφιστικό ιδίωμα. Το ιδίωμα αυτό μαρτυρά την πολύχρονη επιτυχημένη θητεία του εικαστικού στον χώρο των κόμικς.

Ο καλλιτέχνης διαγράφει με σαφήνεια ένα απόλυτα προσωπικό σύμπαν. Το σχέδιο είναι λιτό μέσα στην πυκνότητά του, ενώ εκπλήσσει με τον σχεδόν αχαλίνωτο δυναμισμό του. Δημιουργεί την αίσθηση ότι:

  • Οι φόρμες αποκτούν μια δική τους αυτόνομη ζωή καθώς διαστέλλονται και συστέλλονται στον χώρο.
  • Ο δημιουργός τους διστάζει να τους προσδώσει μια οριστική, τελεσίδικη μορφή προτού εκμεταλλευτεί και την πιο ευρηματική παραλλαγή τους.

Ο γίγαντας Jinpachi

Ο Παπαμιχαλόπουλος μεταμορφώνει τον γίγαντα Jinpachi σε πραγματική φονική μηχανή. Τον μετατρέπει σε ένα κανονικό οπλοστάσιο με τρόπο σχεδόν χειρουργικό σε ακρίβεια, αλλά παραληρηματικό σε εφευρετικότητα. Εξοπλίζει τον γίγαντα με χέρια-πτερύγια αεροπλάνου, πόδια-άρματα μάχης και φλογόμορφη γενειάδα.

Ο θεατής καλείται να αποκρυπτογραφήσει αυτή την καλειδοσκοπική στην ποιότητά της σύνθεση σαν να επιχειρεί να συναρμολογήσει τα κομμάτια ενός παζλ. Αυτή η αργή και κοπιώδης προσπάθεια κάνει την ηδονή της τελικής όρασης-ανακάλυψης μεγαλύτερη.

Αποτύπωση με σαφήνεια

Ο Παπαμιχαλόπουλος αποτυπώνει αυτά τα προσωπικά οράματα-εφιάλτες με εκπληκτική ενάργεια. Δεν βοηθά μόνο τον θεατή αλλά και τον ίδιο τον εαυτό του να συνειδητοποιήσει και να ελέγξει τη δυναμική και το εύρος τους.

Έτσι, επικυρώνει απόλυτα την περίφημη ρήση του Goethe: «ό,τι δεν σχεδίασα, δεν το είδα» («Was ich nicht gezeichnet habe, habe ich nicht gesehen»).

Λίγα λόγια για τη ζωή του

Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγήτρια τη Ρένα Παπασπύρου. Επίσης, παρακολούθησε στη σχολή το Εργαστήριο Χαρακτικής με καθηγητή τον Μιχάλη Αρφαρά.

Το 2014 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης της Ανωτάτης Σχολή Καλών Τεχνών. Έλαβε διδακτορικό τίτλο από το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Διδάσκει ζωγραφική και χαρακτική στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Εικαστικές επιρροές

Ο Παπαμιχαλόπουλος οικειοποιείται και αφομοιώνει ποικίλες επιρροές. Αυτές ξεκινούν από τον Piranesi και τα ιαπωνικά χαρακτικά και φθάνουν ως τον David Hockney και τους νιτσεϊκούς υπερήρωες των σύγχρονων βιντεοπαιχνιδιών.

Αγαπημένα θέματα

Η εικαστική παραγωγή του Παπαμιχαλόπουλου είναι ειδολογικά πολύπλευρη και πλούσια σε ποσότητα. Ο εικαστικός έχει ασχοληθεί με τη ζωγραφική, καθώς και με σχέδια, χαρακτικά, κόμικς και εικονογραφήσεις.

Ένα κοινό νήμα διατρέχει με εκπληκτική συνέπεια τη δουλειά του Παπαμιχαλόπουλου από την αρχή της πορείας του μέχρι και σήμερα. Κοινή συνισταμένη της τέχνης του είναι η απόλυτα συνειδητή παλινδρόμηση ανάμεσα στις φόρμες της λόγιας, θεσμικά κατοχυρωμένης τέχνης των μουσείων, και στην εκρηκτικότητα και το στιλιζάρισμα των ιαπωνικών manga και των αμερικανικών κόμικς του φανταστικού.

Αυτή ακριβώς η όσμωση διαφορετικών μορφών έκφρασης και η χρήση ενός υβριδικού μορφοπλαστικού ιδιώματος αντανακλούν τη μεταμοντέρνα συνθήκη. Είναι φανερό ότι ο Παπαμιχαλόπουλος δεν αντιμετωπίζει το έργο τέχνης στατικά. Αντίθετα, το αντιμετωπίζει ως ένα πολυσθενές, πολύμορφο και διαρκώς μεταβαλλόμενο πεδίο.

Συνεργασίες και εκδοτικό έργο

Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος συνεργάστηκε με τα περιοδικά Βαβέλ και MovMag, τις εκδόσεις 9 και τη Βιβλιοθήκη της εφημερίδας Ελευθεροτυπία.

Συνεργάζεται με τη μηνιαία επιθεώρηση βιβλίου Athens Review of Books για την οποία σχεδιάζει όλα τα εξώφυλλα. Είναι συνεργάτης του ολλανδικού περιοδικού De Groene Amsterdammer και συνιδρυτής της White Island Works.

Έχει κυκλοφορήσει:

  • 3 κόμικς-άλμπουμ (Ο Γιάπωνας, 2000, Ο Γιάπωνας – Δευτερονόμιον, 2009 και Επιλαρχία!, 2011).
  • 3 βιβλία ζωγραφικής το 2015 (Après Dubuffet, Après Tanguy και Biomorphic).

Ένας νέος δημιουργός με ισχυρή παρουσία

Ο Παπαμιχαλόπουλος έχει λάβει το Βραβείο Ιδρύματος Γιάννη & Ζωής Σπυροπούλου (1998) και τις υποτροφίες του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (2004-2006) και του Ιδρύματος Υποτροφιών «Προποντίς» (2006-2008).

Έχει παρουσιάσει το έργο του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Οι χαρακτήρες βιντεοπαιχνιδιών στο προσκήνιο 

Το έργο Jinpachi Mishima του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου είναι μια από τις πολλές σπουδές του εικαστικού για το Μεγάλο Χρυσό Δωμάτιο, ένα έργο που τον απασχολεί από το 2008-2009. 

Θέμα του έργου είναι ο ομώνυμος φανταστικός χαρακτήρας της σειράς βιντεοπαιχνιδιών Tekken. Οι υπερήρωες των σύγχρονων βιντεοπαιχνιδιών είναι μια από τις σημαντικότερες επιρροές του Παπαμιχαλόπουλου. Αυτό συμβαίνει και με την παντοδύναμη φιγούρα του Jinpachi Mishima που παρουσιάζεται σε αυτό το έργο της Συλλογής της Alpha Bank. 

Η απεικόνιση της βίας 

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο δαιμονισμός και η σκληρότητα τέτοιου είδους φουτουριστικών ανθρωποειδών ελκύουν το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη. Παλαιότερες δουλειές του όπως η σειρά με τους «Γίγαντες από τσιμέντο» και το «Αφιέρωμα στον Βιζυηνό» απηχούν: 

  • Την εμμονή με την αισθητικοποίηση της βίας. 
  • Την αναπαράσταση του τρομώδους και του απόκοσμου, που είναι απαλλαγμένη από οποιαδήποτε εξιδανίκευση. 

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank δεν είναι ανοικτή για το κοινό. 

Αν είστε ερευνητής ή ερευνήτρια, μπορείτε να μας επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας