Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Αρχική / Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank / Τα έργα τέχνης μας / Βλάσης Κανιάρης, 2 έργα χαρακτικής

Βλάσης Κανιάρης, 2 έργα χαρακτικής

Από τη σειρά «Μετανάστες»
Από τη σειρά «Τοίχοι»

Τα 2 χαρακτικά του Βλάση Κανιάρη από τις σειρές «Μετανάστες» και «Τοίχοι» αποτελούν προέκταση των ζωγραφικών προβληματισμών του γύρω από τη φόρμα και το περιεχόμενο. Είναι οι πρώτες του απόπειρες στον χώρο της χαρακτικής.

Από τη σειρά «Μετανάστες»

Το χαρακτικό παρουσιάζει ένα ακέφαλο όρθιο ανδρείκελο ντυμένο με πουκάμισο και παντελόνι που στέκεται μπροστά σε πόρτα.

Το θέμα της μετανάστευσης είναι κεντρικό στη συγκεκριμένη σύνθεση και αποτελεί μια από τις βασικές ανησυχίες του Κανιάρη ήδη από τη δεκαετία του 1970.

Από τη σειρά «Τοίχοι»

Στο συγκεκριμένο χαρακτικό, η σύνθεση οργανώνεται με κατακόρυφες παράλληλες ζώνες σε λευκό και μαυρόασπρο, ενώ η εστίαση στο κέντρο επιτυγχάνεται με ένα κόκκινο ορθογώνιο πλαίσιο.

Το ενδιαφέρον του Κανιάρη επικεντρώνεται κυρίως στη φόρμα. Ωστόσο, υπάρχουν και ενδεχόμενοι συνειρμοί που παραπέμπουν στην πολύπλευρη ιστορία των τοίχων μιας πόλης οι οποίοι λειτουργούν ως ημερολόγια και καταγράφουν γεγονότα, πρόσωπα και ιστορίες.

Λίγα λόγια για τη ζωή του

Ο Βλάσης Κανιάρης (1928-2011) γεννήθηκε στην Αθήνα. Το 1946 ξεκίνησε να σπουδάζει στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Ωστόσο, 5 χρόνια αργότερα εγκατέλειψε τις σπουδές του για να αφοσιωθεί στη ζωγραφική.

Από το 1950 έως το 1955 φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με δασκάλους τους Ουμβέρτο Αργυρό, Γιάννη Παππά και Γιάννη Μόραλη. Παράλληλα, εργάστηκε ως βοηθός του Γιάννη Τσαρούχη σε αναθέσεις για σκηνογραφίες.

Μετά την αποφοίτησή του, εγκαταστάθηκε στη Ρώμη και αργότερα στο Παρίσι. Το 1966 επέστρεψε στην Ελλάδα, όμως αργότερα οι πολιτικές συνθήκες τον ανάγκασαν να φύγει και πάλι, πρώτα πίσω στο Παρίσι και κατόπιν στο Βερολίνο ως υπότροφος της DAAD (Γερμανική Υπηρεσία Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών).

Το 1976 επέστρεψε οριστικά στην Αθήνα, καθώς εκλέχθηκε καθηγητής στην έδρα Ζωγραφικής της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Παρέμεινε στη θέση αυτή μέχρι το 1996.

Εικαστικές επιρροές

Το προσωπικό ύφος του Βλάση Κανιάρη επηρεάζεται από τα κινήματα:

  • Νέος ρεαλισμός
  • Arte povera (φτωχή τέχνη)
  • Objet trouvé (τέχνη του αντικειμένου)

Αγαπημένα θέματα και τεχνοτροπία

Ο Βλάσης Κανιάρης θέλησε να διερευνήσει τη σχέση της τέχνης με τη ζωή και γι’ αυτό οι κοινωνικές και πολιτικές καταστάσεις αποτέλεσαν για αυτόν σταθερή πηγή έμπνευσης. Μέσα από σειρές έργων όπως «Οι τοίχοι», «Οι γύψοι», «Τα συρματοπλέγματα», επιχείρησε να παρουσιάσει με ολοκληρωμένο τρόπο τους προβληματισμούς του.

Από πολύ νωρίς τον απασχόλησε και ο τρόπος απόδοσης του χώρου. Έτσι, εγκατέλειψε την παραδοσιακή ζωγραφική και τη δισδιάστατη επιφάνεια του τελάρου, και προχώρησε στη δημιουργία σύνθετων εγκαταστάσεων.

Στις κατασκευές του, ο Κανιάρης χρησιμοποιούσε καθημερινά υλικά, ομοιώματα ανθρώπων και χρηστικά αντικείμενα. Από το 1981 ξεκίνησε να πειραματίζεται με  ρολά λευκού χαρτιού.

Ένας πρωτοπόρος καλλιτέχνης

Ο Βλάσης Κανιάρης θεωρείται ένας από τους βασικούς εκπροσώπους της γενιάς του ’60.

Η 1η ατομική του έκθεση το 1958 στην γκαλερί Ζυγός στην Αθήνα έμεινε στην ιστορία ως η 1η έκθεση αφηρημένης τέχνης που έγινε ποτέ στην Ελλάδα.

Η έκθεση «Τρεις προτάσεις για μια νέα ελληνική γλυπτική», που παρουσίασε το 1964 μαζί με τον Δανιήλ Παναγόπουλο και τον Νίκο Κεσσανλή στη Biennale της Βενετίας, αποτέλεσε σταθμό για τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης ελληνικής τέχνης που ενσωματώνει τις διεθνείς τάσεις.

Σε όλη την καριέρα του, ο Κανιάρης πραγματοποίησε πάνω από 20 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα, συμμετείχε σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις.

Βιβλιογραφικές αναφορές 

Τα χαρακτικά του Κανιάρη περιλαμβάνονται στην έκδοση του καταλόγου της έκθεσης Η ιστορία ενός εργαστηρίου, από το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών Pandolfini-Σιατερλή (2008).

Ο Κανιάρης στη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank

Το έργο του καλλιτέχνη Τιμής Ένεκεν στους Τοίχους της Αθήνας 1941-… ανήκει επίσης στη Συλλογή.

Tα 2 χαρακτικά του Βλάση Κανιάρη είναι αναρτημένα στο HUB 26 στη Θεσσαλονίκη.  

Υπάρχει δυνατότητα επίσκεψης μόνο κατόπιν ραντεβού, εφόσον είστε ερευνητής ή ερευνήτρια. Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας.