Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Εύα Μαραθάκη, Self Portrait III

Ψηφιακή εκτύπωση με φυτικά μοτίβα και δαντέλες.
Λεπτομέρεια της ψηφιακής εκτύπωση σε άσπρο και μαύρο με φυτικά μοτίβα και δαντέλες.

Το έργο της Εύας Μαραθάκη Self Portrait III. Proximity is carried out by repetition αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης σειράς με τίτλο «Looking for an identity», που πραγματεύεται το ζήτημα της γυναικείας ταυτότητας. Η Εύα Μαραθάκη αυτοπροσωπογραφείται στο έργο ως η Emily Dickinson. Θεμελιώνει την αισθητική της με αρχές της αρ νουβό, όπως είναι η διακοσμητικότητα και τα φυτικά μοτίβα.

Looking for an identity

Το έργο της Εύας Μαραθάκη Self Portrait III. Proximity is carried out by repetition, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης σειράς με τίτλο «Looking for an identity» (Αναζητώντας μια ταυτότητα). Η σειρά αυτή πραγματεύεται το ζήτημα της γυναικείας ταυτότητας και της αμφίδρομης σχέσης της με τα σύγχρονα κοινωνικά και ιδεολογικά συμφραζόμενα.

Εκτός από σχέδια με μολύβι και ζωγραφική, η ενότητα περιλαμβάνει video και performance.

Συστοιχία μορφής και περιεχομένου

Η μορφολογική επεξεργασία του έργου φαίνεται ότι είναι σύστοιχη με τη θεματική και το περιεχόμενο. Το Self Portrait III διακρίνεται από τη διακοσμητικότητα και την προτίμηση στα φυτικά μοτίβα που χαρακτηρίζουν την τέχνη του τέλους του 19ου αιώνα. Η ζωγράφος θεμελιώνει την αισθητική της στις αρχές του κινήματος της αρ νουβό.

Στο έργο που ανήκει στη Συλλογή της Alpha Bank, η οργανικότητα της φόρμας προβάλλεται σε έντονη μεγέθυνση. Οδηγεί σε απρόσμενα, σχεδόν σουρεαλιστικά, αποτελέσματα. Την αίσθηση αυτή εντείνει το ηθελημένο παιχνίδι εναλλαγής άσπρου-μαύρου με την έντεχνη χρήση του μολυβιού και της λευκής επιφάνειας του χαρτιού.

Η επίδραση της Emily Dickinson

Το έργο και η ζωή της εμβληματικής Αμερικανίδας ποιήτριας Emily Dickinson (1830-1886) αποτέλεσαν, σύμφωνα με την ίδια τη χαράκτρια, το έναυσμα για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης ενότητας.

Η Dickinson αψήφησε τον κανονιστικό λόγο της βικτωριανής εποχής σχετικά με τη θέση και τον προορισμό των γυναικών. Παρέμεινε ανύπαντρη και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της εκουσίως έγκλειστη στο παιδικό της δωμάτιο. Εκεί έγραφε ποιήματα στοιχειωμένα από την εμμονή του θανάτου αλλά και την αναζήτηση του εαυτού.

Η ταύτιση ποιήτριας και ζωγράφου

Η ιδιαίτερη περίπτωση της Dickinson ώθησε τη Μαραθάκη στην απόλυτη προσοικείωση του κόσμου της. Αυτή ξεπέρασε οποιαδήποτε επιδερμική, εικονογραφική πραγμάτευση και οδήγησε στην πλήρη ταύτιση ποιήτριας και ζωγράφου.

Η Εύα Μαραθάκη αυτοπροσωπογραφείται ως Emily Dickinson στο Self Portrait III και δημιουργεί μια νέα φανταστική περσόνα αυτής της νεαρής, λεπτοκαμωμένης γυναικείας φιγούρας. Η φιγούρα φέρει τα χαρακτηριστικά της ζωγράφου και τα αυστηρά ρούχα της εποχής της Dickinson.

Προσωπικοί προβληματισμοί

Οι ιδιότυπες συνθήκες διαβίωσης κάτω από τις οποίες δημιούργησε η ποιήτρια παρείχαν στη Μαραθάκη πρόσφορο έδαφος για να διερευνήσει τους δικούς της προσωπικούς προβληματισμούς. Ένας από αυτούς είναι η έννοια του εγκλεισμού και της καταπίεσης του «εγώ» κάτω από το βάρος κοινωνικών και ηθικών επιταγών.

Κάθε απόπειρα περαιτέρω διερώτησης και ερμηνείας των προβληματισμών αυτών προϋποθέτει τη χρήση εννοιολογικών εργαλείων της φεμινιστικής σκέψης. Μεταξύ αυτών είναι οι κατηγορίες του κοινωνικού και του βιολογικού φύλου.

Δομικά στοιχεία της ενότητας

Η Εύα Μαραθάκη αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στη δουλειά μου “Looking for an identity”, έντονο είναι το στοιχείο της επανάληψης, αποτυπώματα από φυσικά τοπία που παραπέμπουν σε οργανικές φόρμες, μοτίβα από τον φυτικό διάκοσμο, υφάσματα και ταπετσαρίες, κυρίως από τον 19ο αιώνα και την αρ νουβό. Η παρουσία του αυστηρού γιακά, η λευκή δαντέλα, η αντιπαράθεση μαύρου-λευκού, του πυκνού σχεδίου με τον λευκό-κενό χώρο, του μαλακού με το σκληρό, είναι δομικά στοιχεία στα έργα μου».

Λίγα λόγια για τη ζωή της

Η Εύα Μαραθάκη (Αθήνα 1977) σπούδασε Ζωγραφική με καθηγητές τη Ρένα Παπασπύρου, τον Μάριο Σπηλιόπουλο και τον Πάνο Χαραλάμπους στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Αποφοίτησε το 2010 με άριστα. Στη συνέχεια πραγματοποίησε το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών της ίδιας σχολής.

Το 2009 ίδρυσε τον χώρο «SKOUZE3 artist run space».

Έχει ασχοληθεί επίσης με τη σκηνογραφία. Έχει σχεδιάσει σκηνικά και ρούχα για θεατρικές παραστάσεις, ενώ έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη στο θέατρο και ως βοηθός σκηνογράφου στον κινηματογράφο.

Αγαπημένα θέματα

Το έργο της αναφέρεται σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, πολιτιστικές πρακτικές και κανονικότητες. Στόχος της είναι να σχολιάσει κοινωνικές και πολιτικές απόψεις μέσα από τη χρήση του μεταφορικού λόγου.

Εικαστικά μέσα

Το σχέδιο, το βίντεο, η performance και οι εγκαταστάσεις είναι τα μέσα που επιλέγει η ζωγράφος στην τέχνη της. Χρησιμοποιεί το σχέδιο για την αποτύπωση της δράσης, ενώ εκτελεί και καταγράφει video performances που ουσιαστικά είναι σχέδια στον χώρο και τον χρόνο.

Μια νέα δημιουργός με αναγνώριση

Η Μαραθάκη έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Κύπρο και το Βέλγιο, καθώς και στη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank.

Έχει βραβευθεί με το Bραβείο Αριστείας «Γεώργιος Ιακωβίδης» το 2011 και με το βραβείο «Early Entry Award Winner for the Power of Self» στον διεθνή διαγωνισμό The Power of Self, Artists Wanted το 2011.

Το 2021 το Self Portrait III Proximity is carried out by repetition της Εύας Μαραθάκη συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο «Art in the time of ecological disruption» που εξέδωσε ο διεθνής σύνδεσμος International Association of Corporate Collections of Contemporary Art (ΙACCCA).

H Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank αποτελεί μέλος του IACCCA. Η έκδοση πραγματεύεται τη σύγχρονη δημιουργία και τον τρόπο που αυτή ανταποκρίνεται στις νέες, πρωτόγνωρες περιβαλλοντικές και υγειονομικές συνθήκες.

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank δεν είναι ανοικτή για το κοινό.

Αν είστε ερευνητής ή ερευνήτρια, μπορείτε να μας επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας.