Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Άσπα Στασινοπούλου, Χωρίς τίτλο

Κατασκευή από ζωγραφικό πίνακα με περίγραμμα αλόγου, ροζ, γαλάζιο, πράσινο και κίτρινο χρώμα, και γαλάζιο λαμπτήρα νέον.
Λεπτομέρεια κατασκευής από ζωγραφικό πίνακα με περίγραμμα αλόγου, ροζ, γαλάζιο, πράσινο και κίτρινο χρώμα.

Το έργο Χωρίς τίτλο είναι μια κατασκευή μικτής τεχνικής της Άσπας Στασινοπούλου. Η σημαντική καλλιτέχνης συνδύαζε καθημερινά αντικείμενα με έντυπα ντοκουμέντα για την αποτύπωση κοινωνικών ανησυχιών. Η σύνθεση είναι μέρος μιας σειράς έργων εμπνευσμένων από αρχαιοελληνικά γλυπτά. Η Στασινοπούλου κατόρθωνε να δημιουργεί ισορροπημένα σύνολα με αναφορές τόσο στην κλασική όσο και τη σύγχρονη τέχνη.

Έμπνευση από την αρχαία ελληνική γλυπτική

Η Στασινοπούλου εμπνεύστηκε το έργο από τον Ιππέα του Αρτεμισίου. Το ελληνιστικό γλυπτό βρέθηκε στο Αρτεμίσιο της βόρειας Εύβοιας και χρονολογείται από το 140 π.Χ. Σήμερα εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. 

Σε θαυμαστή ισορροπία

Η μορφή και η κίνηση του αλόγου-γλυπτού είναι το κεντρικό θέμα της σύνθεσης. 

Το περίγραμμα του κεφαλιού και η έντονη κίνηση της γραμμής των ποδιών του αλόγου αναδύονται μέσα από βίαιο χρώμα. Με τη σειρά του, το χρώμα στροβιλίζεται δυναμικά σε όλη την επιφάνεια του έργου. 

Το ήρεμο γαλάζιο φως της οριζόντιας γραμμής φθορισμού αντιπροσωπεύει το λιτό χαλινάρι. Φωτίζει το κενό στα αριστερά και συμβάλλει στην ισορροπία της σύνθεσης. 

Η Στασινοπούλου δημιουργεί ένα ισορροπημένο σύνολο μέσα από: 

  • Το αυστηρό μαύρο περίγραμμα του αλόγου. 
  • Τη λάμπα φθορισμού. 
  • Την εξπρεσιονιστική χρήση των έντονων χρωμάτων.

Λίγα λόγια για τη ζωή της

Η Άσπα Στασινοπούλου (1935-2017) γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Ζωγραφική στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι (1959-1963). Εκεί γνώρισε τον Γιάννη Τσαρούχη, με τον οποίο συνδέθηκε φιλικά και καλλιτεχνικά. Από το 1969 έως το 1974, έζησε και εργάστηκε στο Λονδίνο. 

Τεχνοτροπία

Βάση των έργων της Στασινοπούλου είναι η εξπρεσιονιστική χειρονομιακή γραφή. Δηλαδή, η εφαρμογή του χρώματος με ελεύθερες χειρονομίες. Πρόκειται για εργαλείο του αφηρημένου εξπρεσιονισμού που, μέσα από την καταγραφή της κίνησης, αποκαλύπτει τα συναισθήματα του καλλιτέχνη. 

Σταδιακά η καλλιτέχνης εμπλούτισε τα έργα της με τη χρήση φωτογραφίας και άλλων οπτικών μέσων. Από το 1972 και μετά, πραγματοποίησε κυρίως έργα χώρου και εικαστικές δράσεις που βασίζονται σε συναρμογές ή κατασκευές. 

Απρόσμενα υλικά

Στο έργο της Στασινοπούλου, τα υλικά της καθημερινότητας συνυπάρχουν με τις αποδείξεις της επικαιρότητας. Η μεταξύ τους ισορροπία είναι ιδιόρρυθμη και προκλητική. 

Από πολύ νωρίς, μεταχειρίστηκε υλικά όπως σίδερο, πανιά, καρφιά, σανίδες, χρώμα, λαμπτήρες νέον και διαφάνειες. 

Ιδιαίτερη θέση στο έργο της καταλαμβάνουν οι εκτυπώσεις: 

  • Σε πανί ή χαρτί. 
  • Σε ξύλινα έπιπλα ή κιβώτια. 
  • Σε χρησιμοποιημένες κονσέρβες. 
  • Φυλαγμένες μέσα σε γυάλινα βάζα ή μπουκάλια. 

Κοινωνική κριτική

Με τη συχνά παράξενη τεχνική της, η Στασινοπούλου μπόρεσε να αντικατοπτρίσει πλευρές του σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού. 

Οι φωτογραφίες που ενέταξε στα έργα της απεικονίζουν σκηνές από την: 

  • Πολιτική επικαιρότητα. 
  • Κοινωνική αναταραχή. 
  • Νεανική αντίδραση. 
  • Στρατιωτική βία. 

Με την εκτύπωσή τους στις νέες επιφάνειες υποδοχής, οι εικόνες μεταμορφώνονται. Υποβιβάζουν, χλευάζουν ή απλώς διαδίδουν ξανά το μήνυμά τους. 

Μια αντισυμβατική ερμηνεία της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής

Σε πιο πρόσφατες φάσεις της δουλειάς της, η καλλιτέχνης εμπνεύστηκε έργα από αρχαιοελληνικά γλυπτά. Πρόκειται συνήθως για μνημειακά αγάλματα της κλασικής και ελληνιστικής εποχής. 

Ενέταξε δημιουργικά αυτό το υλικό σε εικαστικές δράσεις, ερμηνεύοντάς το με αντισυμβατικό τρόπο. 

Η ίδια είχε πει: «Το γλυπτό ανήκει στα πράγματα που µας μαθαίνουν να αγαπάμε. Μετά τα ξεχνάμε, για να τα ανακαλύψουμε αργότερα μέσα από άλλα κανάλια». 

Πράγματι, στα έργα της από το 1990 και εξής, σχεδίασε, δημιούργησε και ανέπλασε μορφές ή τμήματα αρχαίων γλυπτών. Έτσι, κατάφερε να τα εισαγάγει στο δικό της, ιδιότυπο σύμπαν.  

Μια καταξιωμένη καλλιτέχνης

Η Στασινοπούλου πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Άμστερνταμ και Λονδίνο). Παράλληλα, συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις (Αθήνα, Λονδίνο, Ουάσιγκτον κ.ά.). Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1985. 

Το 2009 το Μουσείο Μπενάκη παρουσίασε μεγάλη αναδρομική έκθεσή της. Με αφορμή αυτήν τη διοργάνωση, το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (AICA Hellas) τίμησε την καλλιτέχνη με το μεγάλο βραβείο εκτός συναγωνισμού. 

Η Στασινοπούλου στη Συλλογή Έργων Τέχνης

Στη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank ανήκει ακόμα μία μεγάλου μεγέθους κατασκευή της Άσπας Στασινοπούλου. Πρόκειται για το έργο Νίκη ΙΙΙ του 1993. 

Και τα 2 έργα της Συλλογής επαναπροσδιορίζουν έργα-σύμβολα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής. Η μεταφορά και ερμηνεία αυτών των έργων στο σήμερα έχει αναφορές τόσο στην κλασική όσο και τη σύγχρονη τέχνη. 

Το έργο στις εκδόσεις μας

Το έργο Χωρίς τίτλο της Άσπας Στασινοπούλου αναφέρεται στις παρακάτω εκδόσεις της Alpha Bank: 

Το έργο Χωρίς τίτλο εκτίθεται στο κατάστημα Μέρλιν της Alpha Bank (Μέρλιν 6, Αθήνα) 

Είναι προσβάσιμο κατά τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του καταστήματος. 

Αν είστε ερευνητής ή ερευνήτρια, μπορείτε να μας επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας.