Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Άσπα Στασινοπούλου, Νίκη III

Νίκη ΙΙΙ της Άσπας Στασινοπούλου

Το έργο Νίκη ΙΙΙ είναι μια κατασκευή της Άσπας Στασινοπούλου. Αυτή η μοντέρνα σύνθεση αποτυπώνει μια νέα προσέγγιση της εμβληματικής Νίκης της Σαμοθράκης. Είναι μέρος μιας σειράς έργων εμπνευσμένων από αρχαιοελληνικά γλυπτά. Τα έργα της Στασινοπούλου διακρίνονται από οπτική ισορροπία ετερόκλητων, απλών υλικών με διαφορετικές τεχνοτροπίες.

Έμπνευση από την αρχαία ελληνική γλυπτική

Η Άσπα Στασινοπούλου αντλεί έμπνευση από γλυπτά της αρχαιότητας. Το έργο της Νίκη ΙΙΙ αποτυπώνει μια νέα προσέγγιση της εμβληματικής Νίκης της Σαμοθράκης.

Μέσα από διαφορετικές αισθητικές οδούς, με την προσθήκη του μετάλλου και των καρφιών, και του γαλάζιου νέον, η Στασινοπούλου επιλέγει να παρουσιάσει μια πιο βιομηχανοποιημένη απόδοση του αρχαίου γλυπτού.

Ετερόκλητα υλικά σε θαυμαστή ισορροπία

Η καλλιτέχνης κατορθώνει να δημιουργήσει μια ισορροπημένη σύνθεση με ετερογενή υλικά.

Κυριαρχούν:

  • Το βαρύ μαύρο μέταλλο που πλαισιώνει τη σύνθεση.
  • Τα καρφιά που περιβάλλουν τη μορφή της Νίκης.
  • Το μπλε νέον που βρίσκεται στο πίσω μέρος της μορφής.

Η χρήση του νέον

Η επιρροή Neon Art είναι χαρακτηριστική στα έργα της Στασινοπούλου. Η χρήση του νέον προσδίδει πρωτοτυπία και μια διαφορετική αισθητική προσέγγιση από τα παραδοσιακά έργα τέχνης. Δημιουργεί, έτσι, μια εντυπωσιακή αντίθεση και μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα στον χώρο.

Λίγα λόγια για τη ζωή της

Η Άσπα Στασινοπούλου (1935-2017) γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Ζωγραφική στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι (1959-1963). Εκεί γνώρισε τον Γιάννη Τσαρούχη, με τον οποίο συνδέθηκε φιλικά και καλλιτεχνικά. Από το 1969 έως το 1974, έζησε και εργάστηκε στο Λονδίνο.

Τεχνοτροπία

Βάση των έργων της Στασινοπούλου είναι η εξπρεσιονιστική χειρονομιακή γραφή. Δηλαδή, η εφαρμογή του χρώματος με ελεύθερες χειρονομίες. Πρόκειται για εργαλείο του αφηρημένου εξπρεσιονισμού που, μέσα από την καταγραφή της κίνησης, αποκαλύπτει τα συναισθήματα του καλλιτέχνη.

Σταδιακά η καλλιτέχνης εμπλούτισε τα έργα της με τη χρήση φωτογραφίας και άλλων οπτικών μέσων. Από το 1972 και μετά, πραγματοποίησε κυρίως έργα χώρου και εικαστικές δράσεις που βασίζονται σε συναρμογές ή κατασκευές.

Απρόσμενα υλικά

Στο έργο της Στασινοπούλου, τα υλικά της καθημερινότητας συνυπάρχουν με τις αποδείξεις της επικαιρότητας. Η μεταξύ τους ισορροπία είναι ιδιόρρυθμη και προκλητική.

Από πολύ νωρίς, μεταχειρίστηκε υλικά όπως σίδερο, πανιά, καρφιά, σανίδες, χώμα, λαμπτήρες νέον και διαφάνειες.

Ιδιαίτερη θέση στο έργο της καταλαμβάνουν οι εκτυπώσεις:

  • Σε πανί ή χαρτί.
  • Σε ξύλινα έπιπλα ή κιβώτια.
  • Σε χρησιμοποιημένες κονσέρβες.
  • Φυλαγμένες μέσα σε γυάλινα βάζα ή μπουκάλια.

Κοινωνική κριτική

Με τη συχνά παράξενη τεχνική της, η Στασινοπούλου μπόρεσε να αντικατοπτρίσει πλευρές του σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού.

Οι φωτογραφίες που ενέταξε στα έργα της απεικονίζουν σκηνές από την:

  • Πολιτική επικαιρότητα.
  • Κοινωνική αναταραχή.
  • Νεανική αντίδραση.
  • Στρατιωτική βία.

Με την εκτύπωσή τους στις νέες επιφάνειες υποδοχής, οι εικόνες μεταμορφώνονται. Υποβιβάζουν, χλευάζουν ή απλώς διαδίδουν ξανά το μήνυμά τους.

Μια αντισυμβατική ερμηνεία της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής

Σε πιο πρόσφατες φάσεις της δουλειάς της, η καλλιτέχνης εμπνεύστηκε έργα από αρχαιοελληνικά γλυπτά. Πρόκειται συνήθως για μνημειακά αγάλματα της κλασικής και ελληνιστικής εποχής.

Ενέταξε δημιουργικά αυτό το υλικό σε εικαστικές δράσεις, ερμηνεύοντάς το με αντισυμβατικό τρόπο.

Η ίδια είχε πει: «Το γλυπτό ανήκει στα πράγματα που µας μαθαίνουν να αγαπάμε. Μετά τα ξεχνάμε, για να τα ανακαλύψουμε αργότερα μέσα από άλλα κανάλια».

Πράγματι, στα έργα της από το 1990 και εξής, σχεδίασε, δημιούργησε και ανέπλασε μορφές ή τμήματα αρχαίων γλυπτών. Έτσι, κατάφερε να τα εισαγάγει στο δικό της, ιδιότυπο σύμπαν.

Μια καταξιωμένη καλλιτέχνης

Η Στασινοπούλου πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Άμστερνταμ και Λονδίνο). Παράλληλα, συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις (Αθήνα, Λονδίνο, Ουάσιγκτον κ.ά.). Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1985.

Το 2009 το Μουσείο Μπενάκη παρουσίασε μεγάλη αναδρομική έκθεσή της. Με αφορμή αυτήν τη διοργάνωση, το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (AICA Hellas) τίμησε την καλλιτέχνη με το μεγάλο βραβείο εκτός συναγωνισμού.

Η Στασινοπούλου στη Συλλογή Έργων Τέχνης

Στη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank ανήκει, επίσης, το έργο Χωρίς τίτλο της Άσπας Στασινοπούλου. Είναι μια εξίσου μεγάλου μεγέθους κατασκευή που δημιούργησε το 1990.

Και τα 2 έργα της Συλλογής επαναπροσδιορίζουν έργα-σύμβολα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής. Η μεταφορά και ερμηνεία αυτών των έργων στο σήμερα έχει αναφορές στην κλασική και τη σύγχρονη τέχνη.

Συμμετοχή σε εκθέσεις

Το έργο Νίκη ΙΙΙ έχει παρουσιαστεί στις εκθέσεις:

Το έργο στις εκδόσεις μας

Το έργο Νίκη ΙΙΙ της Άσπας Στασινοπούλου αναφέρεται στην έκδοση της Alpha Bank Η Συλλογή της Alpha Bank. Ελληνική Τέχνη από το 1960 έως σήμερα, σε επιμέλεια Μαρίας Τσαντσάνογλου, Ειρήνης Οράτη και Γιάννη Μπόλη. Η έκδοση συνόδευσε την ομώνυμη έκθεση που εγκαινιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το 2018.

Άλλες βιβλιογραφικές αναφορές

Το έργο Νίκη ΙΙΙ αναφέρεται στους καταλόγους των εκθέσεων:

  • Νίκη-Άσπα, 1994
  • Aspa-Night and Day, 2010

Το έργο Νίκη ΙΙΙ της Άσπας Στασινοπούλου βρίσκεται αναρτημένο στο ισόγειο του καταστήματος της Alpha Bank στην οδό Πανεπιστημίου 41 στην Αθήνα.

Είναι προσβάσιμο κατά τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του καταστήματος.

Αν είστε ερευνητής ή ερευνήτρια μπορείτε να επισκεφθείτε τον χώρο της Συλλογής Έργων Τέχνης κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας.