Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Αρχική / Εκπαίδευση / Εκπαιδευτικά προγράμματα / «Χάρτινο Νόμισμα - το ελληνικό χαρτονόμισμα»

«Χάρτινο Νόμισμα - το ελληνικό χαρτονόμισμα»

Αφίσα με χαρτονομίσματα για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Μουσείο Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τραπέζης.
Εξώφυλλο της έκδοσης Χάρτινο νόμισμα – το ελληνικό χαρτονόμισμα. Έντυπο για μαθητές Γυμνασίου
Εξώφυλλο της έκδοσης Χάρτινο νόμισμα – το ελληνικό χαρτονόμισμα. Έντυπο για μαθητές Δ’-Στ’ Δημοτικού

Το «Χάρτινο νόμισμα – το ελληνικό χαρτονόμισμα» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Alpha Bank που βασίζεται στη βιωματική μάθηση, την ανακάλυψη και τη διάδραση. Μέσα από το πρόγραμμα, τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν την ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τραπέζης στην Κέρκυρα, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.  

Το «Χάρτινο νόμισμα – το ελληνικό χαρτονόμισμα» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Alpha Bank, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Μέσα από στοχευμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, δίνουμε την ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να γνωρίσουν την ιστορία των ελληνικών χαρτονομισμάτων από το 1830 που ιδρύθηκε το νέο ελληνικό κράτος έως το 2002 που η Ελλάδα υιοθέτησε το ευρώ. 

Το πρόγραμμα γίνεται στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τραπέζης στην Κέρκυρα, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. 

Με το βίωμα 

Θεωρούμε πολύ σημαντική τη βιωματική μάθηση. Γι’ αυτό, το πρώτο πράγμα που καλούνται να κάνουν τα παιδιά είναι ένας διάλογος 

Ταυτόχρονα χρησιμοποιούμε και εποπτικά μέσα, όπως εικόνες, ταινίες και άλλο υλικό, που παρουσιάζουν θέματα από όλες τις περιόδους της ελληνικής ιστορίας. Καλύπτουμε έτσι όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και τη διδακτική ύλη.  

Με την ανακάλυψη 

Οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στον χώρο του Μουσείου Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τραπέζης και να παρατηρήσουν από κοντά τα χαρτονομίσματα. 

Με τον τρόπο αυτόv, ανακαλύπτουν τη σύνδεσή τους με ιστορικά γεγονότα διάφορων περιόδων και κάνουν παραλληλισμό με το σήμερα.  

Με τη διάδραση 

Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν το δικό τους χαρτονόμισμα και να συμπληρώσουν ειδικά παζλ-χαρτονομίσματα που δημιουργήσαμε για το πρόγραμμα. 

Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες μαθαίνουμε στα παιδιά την αξία της κοινωνικότητας αλλά και το πνεύμα συνεργασίας.  

Εμφάνιση του νομίσματος 

Στην 1η ενότητα του προγράμματος γίνεται μια εισαγωγική αναφορά στην εμφάνιση και τα πρώτα βήματα του νομίσματος. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να δουν πιστά αντίγραφα από τα πρώτα αρχαία νομίσματα που κυκλοφόρησαν στην ιστορία 

Ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους και νέα νομίσματα 

Στη 2η ενότητα του προγράμματος παρουσιάζεται η ιστορία της ίδρυσης του ελληνικού κράτους και τα πρώτα νομίσματα: 

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις 5 τράπεζες που είχαν προνόμια έκδοσης νομισμάτων στην Ελλάδα:  

  • Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. 
  • Ιονική Τράπεζα. 
  • Τράπεζα Ηπειροθεσσαλίας. 
  • Τράπεζα Κρήτης. 
  • Τράπεζα της Ελλάδος. 

Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε 2 από αυτές: την Ιονική Τράπεζα, γιατί είχε την έδρα της στην Κέρκυρα, στο ίδιο κτίριο που στεγάζει τώρα το Μουσείο Χαρτονομισμάτων, και την Τράπεζα της Ελλάδος, που ήταν η μοναδική τράπεζα με δικαίωμα έκδοσης χαρτονομισμάτων.  

Ως δραστηριότητα, οι μαθητές και οι μαθήτριες βάζουν σε χρονολογική σειρά πλαστικοποιημένες κάρτες με φωτογραφίες αρχαίων νομισμάτων και χαρτονομισμάτων σε φοίνικες, δραχμές και ευρώ. Έτσι συνδέουν την ιστορία με το σήμερα του νομίσματος.  

Μέσα από την ενότητα, τα παιδιά γνωρίζουν την εικονογραφία των ελληνικών χαρτονομισμάτων, τα ειδικά χαρακτηριστικά τους και τους κανόνες ασφαλείας 

Γνωριμία με τον υπόλοιπο χώρο 

Στην 3η ενότητα δίνουμε στα παιδιά ένα έντυπο με πληροφορίες και ερωτήσεις που αντιστοιχούν στη σχολική τους βαθμίδα. 

Χωρίζονται σε ομάδες και καλούνται να βρουν τις απαντήσεις στα χαρτονομίσματα και τα εποπτικά κείμενα που βρίσκονται στις προθήκες του μουσείου 

Έτσι, εξοικειώνονται ακόμη περισσότερο με τον χώρο, αποκτούν γνώσεις για ξεχωριστά εκθέματα και διδάσκονται τα οφέλη της συνεργασίας.  

Παιχνίδια γνώσης και δραστηριότητες 

Στην 4η ενότητα οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίζονται πάλι σε ομάδες. Συνεργάζονται για να συμπληρώσουν παζλ που απεικονίζουν χαρτονομίσματα και να αναγνωρίσουν τα μνημεία ή τις προσωπικότητες που διακρίνονται σε αυτά.  

Τα παιδιά επίσης σχεδιάζουν και ζωγραφίζουν το δικό τους χαρτονόμισμα σε μια κενή κάρτα. Η πρόκληση είναι να συμπεριλάβουν όλα τα ειδικά χαρακτηριστικά που έμαθαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος: την αξία του νομίσματος, την επωνυμία της εκδότριας αρχής καθώς και τα ονόματα των υπευθύνων.   

Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας. Εξασκούν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες, ακονίζουν τη δημιουργικότητά τους, αναπτύσσουν τη φαντασία τους και, φυσικά, καλλιεργούν την κοινωνική τους πλευρά μέσα από τη συνεργασία. 

Καλέστε στο 2661041552 για να συμμετάσχετε στο πρόγραμμα και να επισκεφθείτε το Μουσείο Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τραπέζης. 

Η συμμετοχή είναι δωρεάν. 

Οι δραστηριότητες των παιδιών

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων  Ενεργοποίηση για Άνοιγμα Γκαλερί Φωτογραφιών
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων

Οι ζωγραφιές των παιδιών

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων Ενεργοποίηση για Άνοιγμα Γκαλερί Φωτογραφιών
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου Χαρτονομισμάτων