Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Αρχική / Εκθέσεις / Συμμετοχή στην έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου, η αλχημεία της ζωγραφικής»

Συμμετοχή στην έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου, η αλχημεία της ζωγραφικής»

Ο πίνακας «Κόκκινη βάρκα στη θάλασσα»
Ο πίνακας «Σπίτι στη Νότιο Γαλλία»
Ο πίνακας «Ωκεανός» του Μιχάλη Οικονόμου
Έργα του Μιχάλη Οικονόμου στην έκθεση
Έργα του Μιχάλη Οικονόμου στην έκθεση
Έργα του Μιχάλη Οικονόμου στην έκθεση

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank συμμετέχει στην έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου, η αλχημεία της ζωγραφικής» με 3 έργα. Είναι η 1η μεγάλη αναδρομική έκθεση που αφιερώνεται στον Έλληνα ζωγράφο. Ο Μιχάλης Οικονόμου υπήρξε ένας από τους λιγότερο γνωστούς και προβεβλημένους στο ευρύτερο κοινό Έλληνες ζωγράφους. Ωστόσο, η ιδιαίτερη τεχνική του ανανέωσε την εγχώρια ζωγραφική του 20ου αιώνα.

3 έργα τέχνης

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank δανείζει στην έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου, η αλχημεία της ζωγραφικής» 3 σημαντικά έργα του Έλληνα ζωγράφου:

  • Ωκεανός, 1920-30, Λάδι σε χαρτόνι 50 x 64 εκ.
  • Σπίτι στη Νότιο Γαλλία, 1920, Λάδι σε χαρτόνι 42,5 x 65,5 εκ.
  • Κόκκινη βάρκα στη θάλασσα, Λάδι σε μουσαμά 27 x 35 εκ.

Μια σημαντική αναδρομική έκθεση

Η έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου, η αλχημεία της ζωγραφικής» είναι η 1η μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον καλλιτέχνη. Είναι αποτέλεσμα πρωτογενούς έρευνας και πολυετούς μελέτης της επιμελήτριας, Δρ Αφροδίτης Κούρια.

Παρουσιάζονται περίπου 120 έργα του Μιχάλη Οικονόμου, που προβάλλουν το μεγάλο ταλέντο του. Επιπλέον, περιλαμβάνονται έργα από μουσεία, ιδρύματα και συλλέκτες.

Οι χώροι της έκθεσης είναι πλήρως προσβάσιμοι σε άτομα με κινητικές δυσκολίες χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 30.09.2023 και πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Λίγα λόγια της επιμελήτριας της έκθεσης

Όπως ανέφερε η επιμελήτρια της έκθεσης και ιστορικός τέχνης, Δρ Αφροδίτη Κούρια: «Εξετάζοντας διεξοδικά το έργο του Μιχάλη Οικονόμου στη σύντομη τροχιά της σταδιοδρομίας του και της ζωής του, έχει κανείς την αίσθηση ότι τα απλά, κοινότοπα θέματα που ο καλλιτέχνης σταθερά πραγματεύεται αποτελούν ουσιαστικά προσχήματα για να κατακτήσει ζωγραφικά το θέμα που αταλάντευτα τον απασχολεί, το δικό του δηλαδή εσωτερικό-ψυχολογικό τοπίο.

Θαρρείς πως από έργο σε έργο, κυνηγά ένα ιδεατό τοπίο που συνεχώς του ξεφεύγει (…). Η διαλεκτική μεταξύ παραστατικότητας και αφαίρεσης, υλικού και άυλου, οπτικού και απτικού, συμπαγούς/στατικού και ρευστού/φευγαλέου, καθώς και οι ψευδαισθητικές ιδιότητες της ζωγραφικής εικόνας έχουν βρει στην τέχνη του Οικονόμου πολύ ενδιαφέρουσες εκδοχές».

Ο κατάλογος της έκθεσης

Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα που περιέχει:

  • Έγχρωμες αναπαραγωγές των έργων του καλλιτέχνη και τεκμηριωτικό φωτογραφικό υλικό
  • Πλήρες βιογραφικό του Μιχάλη Οικονόμου
  • Κείμενα της Αφροδίτης Κούρια, επιμελήτριας της έκθεσης
  • Κείμενο της συντηρήτριας των έργων, Χριστίνας Καραδήμα, που αναδεικνύει τη σύνθετη τεχνική του Έλληνα ζωγράφου μέσα από μια συγκριτική μελέτη 25 αντιπροσωπευτικών έργων του
  • Συνομιλία του σύγχρονου Έλληνα ζωγράφου, Γιώργου Ρόρρη, με το συνολικό έργο του Μιχάλη Οικονόμου.

Προβολή ντοκιμαντέρ

Η Πινακοθήκη Αβέρωφ παρουσιάζει σε πρώτη προβολή το 30λεπτο ντοκιμαντέρ «Η αυτοβιογραφία ενός πορτρέτου: Ο Γιώργος Ρόρρης ζωγραφίζει τον Ευάγγελο Αβέρωφ».
Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τη δημιουργική διαδρομή του καλλιτέχνη για περίπου 2,5 μήνες, από την αρχική ανάληψη του έργου, την προεργασία, την έρευνα, τη γνωριμία και την ταύτιση με το πρόσωπο που καλείται να ζωγραφίσει, τις πρώτες πινελιές, την αγωνιώδη πορεία, έως την τελική ολοκλήρωση του έργου που εκτίθεται στην Πινακοθήκη Αβέρωφ.

Δείτε το πρόγραμμα εκδηλώσεων.

Ο Μιχάλης Οικονόμου (1888-1933) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους ανανεωτές της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα κυρίως στο πεδίο της τοπιογραφίας. Μέσα από την ανανέωση που έφερε, κατάφερε να δημιουργήσει τη δική του προσωπική ζωγραφική γλώσσα.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η τεχνική των πινάκων του. Τόλμησε πρωτοποριακούς πειραματισμούς για την ελληνική ζωγραφική της εποχής του, κυρίως με τα υλικά που χρησιμοποίησε και με την ισορροπία μεταξύ παραστατικότητας και αφαίρεσης.

Ωστόσο, παρά το ιδιαίτερο ταλέντο του υπήρξε ένας από τους λιγότερο γνωστούς και προβεβλημένους στο ευρύτερο κοινό Έλληνες ζωγράφους.