Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Πάρις Πρέκας, Κόκκινος Ίκαρος

Αυστηρή αφαιρετική μορφή με μαύρο χρώμα σε έντονο κόκκινο φόντο με γεωμετρικά σχήματα.
Λεπτομέρεια αφαιρετικής μορφής με μαύρο χρώμα σε έντονο κόκκινο φόντο.

Ο Κόκκινος Ίκαρος του Πάρι Πρέκα είναι ένα έργο αφαιρετικού εξπρεσιονισμού με θέμα τον μυθολογικό ήρωα Ίκαρο και την ελευθερία που συμβολίζει. Ο ζωγράφος και γλύπτης επηρεάστηκε βαθιά από την αρχαιοελληνική τέχνη, η λιτότητα της οποίας αντανακλάται στον πίνακα. Η σύνθεση χαρακτηρίζεται επίσης από την ένταση της γεωμετρίας και του χρώματος. 

Αυστηρότητα και εκρηκτικό χρώμα

Ο Κόκκινος Ίκαρος είναι χαρακτηριστικό δείγμα της τέχνης του Πάρι Πρέκα.

Ως μέρος της σειράς έργων με θέμα τον Ίκαρο, αναδεικνύει τη συστηματικότητα του καλλιτέχνη και την αυστηρή οργάνωση του έργου του σε θεματικές ενότητες. Ταυτόχρονα, αποδεικνύει τη συνεχή και απόλυτα επιτυχή ισορροπία του μεταξύ ρεαλισμού και αφαίρεσης.

Επάνω στον απόλυτα τετράγωνο καμβά, αναπτύσσεται μια διαδοχή χρωματικών τόνων του κόκκινου. Το ανοιχτόχρωμο βάθος ακολουθεί το μαύρο και το δυναμικό, εκρηκτικό κόκκινο.

Η μορφή του Ίκαρου

Η μελανή μορφή του Ίκαρου είναι εγκάρσια τοποθετημένη στο κέντρο της σύνθεσης. Έτσι, διασπά την απόλυτη σχηματική αρμονία και διαταράσσει χρωματικά την παράσταση.

Ο Ίκαρος δεν αποδίδεται με τρόπο περιγραφικό και λεπτομερή, όπως συνηθίζεται στα μυθολογικά θέματα. Ο Πρέκας αποφεύγει τη δραματοποίηση. Αντίθετα, προτιμά να αποτυπώσει τη σύνθεση με λιτό και αυστηρό τρόπο.

Ο Ίκαρος ως σύμβολο της ελευθερίας

Μέσα από την ελληνική μυθολογία και τους συμβολισμούς της, o Πρέκας βρήκε στη μορφή του Ίκαρου ένα ισχυρό σύμβολο για το διαχρονικό θέμα της ελευθερίας.

Η δύναμη αυτού του συσχετισμού τον ώθησε να δημιουργήσει μια ολόκληρη σειρά από πίνακες και γλυπτά εμπνευσμένα από τον ίδιο ήρωα.

Επιρροές και τεχνοτροπία

Το έργο αντλεί από τη λιτότητα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, που πάντοτε εντυπωσίαζε τον Πρέκα. Ταυτόχρονα, είναι ορατή η επιρροή του ευρωπαϊκού εξπρεσιονισμού.

Όπως και τα περισσότερα έργα της ενότητας, ο Κόκκινος Ίκαρος κινείται στα πλαίσια του αφαιρετικού εξπρεσιονισμού. Χαρακτηρίζεται, ωστόσο, από μια ιδιότυπη παραστατικότητα ενώ παραμένει πιστός στο γεωμετρικό ιδίωμά του.

Λίγα λόγια για τη ζωή του

Ο Πάρις Πρέκας (1926-1999) γεννήθηκε στην Αθήνα και καταγόταν από τη Σαντορίνη. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών από το 1948 έως το 1952.

Το 1963, µε υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, όπου έζησε και εργάστηκε για μεγάλο μέρος της ζωής του.

Μετά την καταστροφή της Νοτρ Νταμ από πυρκαγιά το 2019, η σύζυγός του Μερόπη Πρέκα δώρισε πάνω από 40 έργα του προς δημοπράτηση για την αναστήλωση της εμβληματικής εκκλησίας.

Εικαστικές επιρροές

Δάσκαλοι του Πρέκα στη Σχολή Καλών Τεχνών ήταν ο Δημήτριος Μπισκίνης και ο Ανδρέας Γεωργιάδης, εκπρόσωποι του ακαδημαϊκού ρεαλισμού, καθώς και ο ιμπρεσιονιστής Ουµβέρτος Αργυρός.

Επηρεάστηκε βαθιά από τα πρότυπα της αρχαίας ελληνικής πλαστικής και αγγειογραφίας, τα οποία αφομοίωσε στα ζωγραφικά έργα του.

Αγαπημένα θέματα

Ο Πρέκας ήταν ένας πολυσχιδής καλλιτέχνης. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη χαρακτική, αλλά και την αρχιτεκτονική διακόσμηση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων.

Αρχικά, βασικός άξονας του ζωγραφικού του έργου ήταν η τοπιογραφία. Στη συνέχεια, στράφηκε στον κόσμο της μυθολογίας, καθώς και στην ελληνική παράδοση και πραγματικότητα.

Με αφορμή κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, διαμόρφωσε ολοκληρωμένους θεματικούς κύκλους, όπως άλογο, καράβι, ιππείς, νικητής και ηττημένος.

Τεχνοτροπία

Η εικαστική παραγωγή του Πρέκα κινήθηκε μεταξύ αφαίρεσης και κονστρουκτιβισμού.

Με εφαλτήριο την αρχαία ελληνική τέχνη, δημιούργησε έργα με έντονη την παρουσία των αξιών του παρελθόντος. Προχώρησε σε αφαιρετικές συνθέσεις και συνθέσεις γεωμετρικού χαρακτήρα. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από τονισμένες σχηματοποιήσεις.

Στα γλυπτά του κυριαρχούν οι ανάγλυφες διακοσμητικές συνθέσεις και τα γεωμετρικά στοιχεία, που αρθρώνονται αρμονικά προς τις φέρουσες επιφάνειες.

Ένας καταξιωμένος καλλιτέχνης

Ο Πρέκας παρουσίασε το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Συμμετείχε σε διεθνείς Μπιενάλε (Παρίσι 1959, Σάο Πάολο 1965, Αλεξάνδρεια 1968) με σημαντικές διακρίσεις.

Τιμήθηκε με το Βραβείο της ΑΣΚΤ το 1952, με Α΄ Βραβείο Ζωγραφικής στην Αθήνα το 1958 και με Β΄ Βραβείο στο Παρίσι το 1959, καθώς και με το Αργυρό Μετάλλιο Ζωγραφικής στην ίδια πόλη το 1962.

Έργα του έχουν τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους στην Ελλάδα.

Ο Κόκκινος Ίκαρος του Πάρι Πρέκα αναφέρεται στις παρακάτω εκδόσεις της Alpha Bank:

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank δεν είναι ανοικτή για το κοινό. 

Αν είστε ερευνητής ή ερευνήτρια, μπορείτε να μας επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας