Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Α. Τάσσος, Μεσημέρι

Έγχρωμη ξυλογραφία με αγρότες που ξεκουράζονται στη φύση. Το φόντο είναι κυανό και καστανοκόκκινο και οι μορφές φορούν λευκά ρούχα και κίτρινα καπέλα.
Λεπτομέρεια έγχρωμης ξυλογραφίας με αγρότες που ξεκουράζονται στη φύση. Οι μορφές φορούν λευκά ρούχα και κίτρινα καπέλα.

Το Μεσημέρι είναι έγχρωμη ξυλογραφία του σημαντικού Έλληνα χαράκτη Α. Τάσσου. Μαθητής του κορυφαίου Γιάννη Κεφαλληνού, ο Τάσσος διακρίθηκε στην ξυλογραφία και τις γραφικές τέχνες. Το πολυσχιδές έργο του χαρακτηρίζει η τεχνική δεινότητα. Οέντονος κοινωνικός προβληματισμός είναι εμφανής σε όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής. 

Οι αγροτικές εργασίες στην τέχνη

Στη σύνθεση κυριαρχούν 3 ανθρώπινες μορφές: 2 γυναικείες και 1 ανδρική. Το φόντο είναι ένα κατάφυτο φυσικό τοπίο.

Το χαρακτικό απεικονίζει αγρότες της Μεσσηνίας με τα χαρακτηριστικά ψάθινα, πλατύγυρα καπέλα τους. Η στιγμή που συλλαμβάνει το έργο είναι η ώρα της σχόλης – της ανάπαυλας από τον κάματο της εργασίας στη σκληρή πελοποννησιακή γη.

Αυστηρή τεχνική και ευαίσθητος ρεαλισμός

Η χρωματική παλέτα κινείται σε τόνους της ώχρας, του θερμού καφέ, του χοντροκόκκινου αλλά και του κυανού. Η εναλλαγή τους δημιουργεί έναν διάλογο ψυχρών και θερμών διαβαθμίσεων, που προσδίδουν καθαρότητα και ζωντάνια στο σύνολο.

Ο καλλιτέχνης αποδίδει τα απλά καθημερινά σκεύη του φαγητού με ιδιαίτερη περιγραφική λεπτομέρεια αλλά και τρυφερότητα. Το ίδιο συμβαίνει με τη στάση του σώματος, καθώς και με την έκφραση του προσώπου των μορφών.

Η χάραξη είναι απόλυτα τιθασευμένη από το έμπειρο χέρι του Τάσσου. Έτσι, επενδύει τις μορφές με την απαραίτητη βαρύτητα και αυστηρότητα.

Παρά την επίπονη χειρωνακτική εργασία τους σε αντίξοες συνθήκες, οι μορφές διατηρούν ένα είδος στιβαρής αξιοπρέπειας. Αυτή τους η στάση είναι άμεσα συνυφασμένη με τη λιτότητα του τοπίου που τις περιβάλλει.

Λίγα λόγια για τη ζωή του 

Ο Α. Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος, 1914-1985) γεννήθηκε στη Λευκοχώρα Μεσσηνίας. 

Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1930-1939): 

  • Ζωγραφική, με δασκάλους τον Θωμά Θωμόπουλο, τον Ουμβέρτο Αργυρό και τον Κωνσταντίνο Παρθένη.  
  • Χαρακτική, με τον Γιάννη Κεφαλληνό, του οποίου υπήρξε από τους πρώτους σπουδαστές. 

Στην Κατοχή ήταν μέλος του ΕΑΜ Καλλιτεχνών. Σχεδίασε αφίσες και συμμετείχε στην εικονογράφηση αντιστασιακών λευκωμάτων. 

Εκτός από τη χαρακτική ασχολήθηκε εκτενώς, και με μεγάλη επιτυχία, με τις γραφικές τέχνες.  

Εικαστικές επιρροές 

Οι βασικοί σταθμοί στην πορεία του Τάσσου και τη διαμόρφωση της δημιουργικής του γλώσσας ήταν: 

  • Η γνωριμία του με το έργο του Δημήτρη Γαλάνη, θεμελιωτή της ελληνικής χαρακτικής. Αφορμή ήταν η έκθεση του Γαλάνη στο Ιλίου Μέλαθρον στην Αθήνα το 1928. 
  • Η μαθητεία του κοντά στον κορυφαίο χαράκτη και διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών Γιάννη Κεφαλληνό. Το εργαστήριο του Κεφαλληνού ήταν το φυτώριο της πρώτης γενιάς σημαντικών Ελλήνων χαρακτών. 
  • Η θητεία του ως καλλιτεχνικού συμβούλου στο Εργοστάσιο Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη-ΕΛΚΑ από το 1948 έως τον θάνατό του το 1985. 

Αρχικά, τα σχέδιά του έφεραν την επιρροή του εξπρεσιονισμού. Αφού γνώρισε το έργο του Γαλάνη, ωστόσο, επηρεάστηκε βαθιά από την οπτική του. 

Αγαπημένα θέματα 

Αρχικά, ο Τάσσος άντλησε θέματα από το ελληνικό τοπίο και την ιδιότυπη φύση του. Παράλληλα, ασχολήθηκε με τη ζωή της πόλης. Κοινός παρονομαστής στο έργο του, όμως, παρέμεινε πάντα το στοιχείο της κοινωνικής ευαισθησίας. 

Στη φάση της έγχρωμης ξυλογραφίας, προσανατολίστηκε στην απόδοση της ελληνικής υπαίθρου. Σε αυτό το πλαίσιο, εστίασε ιδιαίτερα στη γενέτειρά του, τη Μεσσηνία, και τους ανθρώπους της. 

Μετά το 1960 ο χαράκτης στράφηκε στις μεγάλες, αυστηρές συνθέσεις με συμβολικές μορφές. Δημιούργησε σειρές συμβολικών και μνημειακών έργων σε 2 περιόδους (Άσπρο-Μαύρο και Άσπρο-Μαύρο 2). Σε αυτήν τη φάση, ασχολήθηκε με: 

  • Θέματα με έντονο το στοιχείο της κοινωνικής διαμαρτυρίας. 
  • Εικαστική καταγραφή γεγονότων της πολιτικής ζωής στην Ελλάδα και την Κύπρο. 

Από τη χαρακτική στις γραφικές τέχνες 

Κατά την καλλιτεχνική του πορεία, ο Τάσσος επιδόθηκε ολοκληρωτικά στη χαρακτική και ειδικά στην ξυλογραφία. 

Μετά το 1950 και για περίπου μία δεκαετία, εγκατέλειψε την τεχνική της ασπρόμαυρης ξυλογραφίας και άρχισε να χρησιμοποιεί χρώμα στα χαρακτικά του. Αργότερα, επέστρεψε στην τεχνοτροπία που τον καθιέρωσε, με βασικά χαρακτηριστικά: 

  • Μελετημένες μορφές. 
  • Αφαιρετικά στοιχεία. 
  • Βαθιές επιρροές από τη βυζαντινή αγιογραφία. 

Ο Τάσσος κατόρθωσε να συνδυάσει με αξιοθαύμαστο τρόπο τη χαρακτική και την ενασχόληση με τις γραφικές τέχνες. Η ξυλογραφία έπαιξε καθοριστικό ρόλο και στην πορεία του στις εικονογραφήσεις. Το 1936, μάλιστα, ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου είχε πει για τον Τάσσο ότι προοριζόταν για να εικονογραφεί βιβλία. 

Ο Τάσσος φιλοτέχνησε: 

  • Εικονογραφήσεις βιβλίων και λευκωμάτων. 
  • Αφίσες και έντυπα. 
  • Γραμματόσημα για την Ελλάδα και την Κύπρο.  

Ένας καταξιωμένος δημιουργός 

Ο Τάσσος θεωρείται ένας από τους κορυφαίους Έλληνες χαράκτες της μεταπολεμικής περιόδου. 

Από το 1954, συνεργάστηκε με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία για τον σχεδιασμό γραμματοσήμων. Διέκοψε τη συνεργασία το 1967, μόλις επιβλήθηκε η δικτατορία. 

Σχεδίασε, ωστόσο, όλα τα γραμματόσημα της Κυπριακής Δημοκρατίας από το 1962 έως τον θάνατό του το 1985. 

Με εξαίρεση την περίοδο της δικτατορίας, ο Τάσσος πραγματοποίησε σημαντικές ατομικές εκθέσεις. Κορυφαία ήταν η έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη το 1975, που προσέλκυσε πολλούς επισκέπτες. 

Η Εθνική Πινακοθήκη τίμησε τον καλλιτέχνη και με μεγάλη αναδρομική έκθεση το 1987. Σήμερα διαθέτει την πληρέστερη συλλογή έργων του. 

Ο Α. Τάσσος και η Alpha Bank 

Η συνεργασία της Alpha Bank με τον Τάσσο άρχισε το 1964 και συνεχίστηκε έως το τέλος της ζωής του. Από το 1971 έως το 1980, ο χαράκτης ανέλαβε την καλλιτεχνική επιμέλεια όλων των εκδόσεών της. 

Φιλοτέχνησε επίσης έργα κατόπιν ανάθεσης. Μεταξύ αυτών ήταν και η προσωπογραφία του ιδρυτή της Alpha Bank Ιωάννη Φ. Κωστόπουλου, βασισμένη σε πίνακα του Γ. Ιακωβίδη. 

Στη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank περιλαμβάνεται επίσης η έκδοση Επιτάφιος του Γιάννη Ρίτσου με χαρακτικά του Τάσσου. 

Το έργο στις εκδόσεις μας 

Το έργο Μεσημέρι του Α. Τάσσου αναφέρεται στις εκδόσεις της Alpha Bank: 

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank δεν είναι ανοικτή για το κοινό. 

Αν είστε ερευνητής ή ερευνήτρια, μπορείτε να μας επισκεφτείτε κατόπιν ραντεβού.

Για να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε μαζί μας